Revoluce v českém bankovnictví odstartovala v roce 2011. Půdu jí připravila nespokojenost klientů s nepružnými molochy. Lidé stáli o něco menšího, pružnějšího a bez absurdních poplatků. Tahle poptávka neunikla skupině PPF, která se rozhodla vybudovat od nuly Air Bank, a přinést tak vytouženou změnu. Nová banka se od začátku jasně odlišila od tradičních bankovních hráčů a zažitých nešvarů celkovou zákaznickou zkušeností. Své služby vytváří i komunikuje jednoduše a srozumitelně, aby si její klienti dokázali vše potřebné zařídit sami online bez zbytečné byrokracie. Během dvanácti let svého působení se Air Bank podařilo změnit trh nejen řadou inovací, které se v bankovnictví postupně staly samozřejmostí, ale také otevřeným a přátelským přístupem vůči klientům, jejichž spokojenost potvrzují i nezávislé průzkumy.
Nakupování na internetu = Alza. Dlouho to v Česku platilo takřka bezvýhradně a pro spoustu lidí je to první volba dodnes. Firma je tu už od roku 1994 a od té doby neustále roste. S jedničkou na českém trhu se srovnává každý, kdo chce v e-commerce uspět. Součástí úspěchu je i propracovaný marketing zosobněný otravným mimozemšťanem Alzákem, široká nabídka zboží a neustálé inovace od rozsáhlé sítě AlzaBoxů na samoobslužný výdej přes platbu bitcoiny až po prodej elektronických předplatných.
Pojišťovna Direct Pavla Řeháka se snaží přinést do svého oboru podobné novinky jako Air Bank do bankovnictví. Zatímco banka svého času zachránila klienty lamentující nad absurdními poplatky, Direct mluví o pojišťovně bez poznámek pod čarou a mnohastránkoých nesrozumitelných smluv. Prodejce automobilového, cestovního nebo majetkového pojištění chce do oboru přivést i další inovace. Ať už jde o řešení škod přes aplikaci v mobilu, nárok na terapii pro účastníky dopravních nehod, nebo komunikaci přes TikTok. Dva roky za sebou firma vykázala zisk přes sto milionů.
Investice pro běžné smrtelníky. Tuhle díru na trhu v roce 2017 vyplnil Radim Krejčí s finančníky z Wood & Company. Vznikla tak robotická platforma Portu, která sází na pasivní investování a automatizaci. Aby se normální člověk nemusel o nic starat. Slovo Portu vzniklo spojením slov portfolio for you. Po vyplnění dotazníku podle investičního horizontu, postoji k riziku a zkušeností daného investora totiž platforma ušije klientovi portfolio na míru. Portu už spravuje 22 miliard korun a její úspěch inspiruje konkurenci, včetně velkých bank.
Holešovická firma Prusa Research se svými 3D tiskárnami doslova dobyla svět. Jde o druhého největšího výrobce vůbec. Letos firma oznámila novou generaci 3D tiskáren, která má technologii přiblížit běžným uživatelům, „které tolik nebaví hrát si se samotnou tiskárnou, ale chtějí prostě tisknout“. Za povšimnutí stojí ještě vztah mezi firmou a zaměstnanci – ti po pražských Holešovicích chodí hrdě s tričkem, které hlásí, že pracují u Průši. A Josef Průša avizuje, že příští sídlo musí pojmout všech 750 zaměstnanců, kteří musí mít možnost se na něj kdykoli osobně obrátit.
Firma Radima Jančury ukázala, že i cestování vlakem, potažmo autobusem, může být zážitek, ne jen zdlouhavý proces. První vlak RegioJet vyjel z Havířova 26. září 2011 v 5.20 a na konečnou na pražském hlavním nádraží dorazil v 9.31. Národní dopravce České dráhy tak dostal tolik potřebnou konkurenci. Dnes už jezdí na různých tratích i další soukromí dopravci. Velká konkurence donutila k výraznému zlepšení služeb i dopravce vlastněného státem.
Hodnota Rohlíku v roce 2021, druhém roce pandemie, překročila miliardu dolarů. Tím se firma stala prvním českým jednorožcem. Zatímco na Alze si Češi zvykli kupovat především elektroniku, dlouho tu chyběla spolehlivá možnost objednat si až domů potraviny. Teprve Tomáši Čuprovi se ji povedlo vybudovat. Konkurence se ho snaží napodobovat, ale Rohlík vsadil na jednoduchý recept: co nejvíce vycházet zákazníkům vstříc. A zákazníci na to slyší. Během covidu rostl Rohlík nejvíc v historii a odrazil se k expanzi do Německa nebo Maďarska.
Slevomat je další z mnoha projektů Tomáše Čupra, i když je od roku 2017 v britských rukou Secret Escapes. Princip byl od začátku jednoduchý, zkrátka tržiště volnočasových aktivit, zájezdů nebo adrenalinových zážitků ve slevě. Podnikatelé tu získávají nové zákazníky, kteří by na ně jinak nepřišli. Podobně zákazníci mohou objevit třeba neotřelý narozeninový dárek, který by je jinak nenapadl. Že podobný nápad tady chyběl, ukazují i roční tržby loni atakující tři miliardy korun.
Poslat zásilku dlouho znamenalo buď nepříliš komfortní vyřizování balíku na poště, nebo nákladnější služby kurýra. Simona Kijonková to chtěla změnit. A tak vznikla Zásilkovna, která umožňuje jednoduchou přepravu věcí a zároveň usnadňuje cestu z e-shopů k zákazníkům. Výdejních míst už má dneska přes pět tisíc, včetně samoobslužných boxů nebo robotických Z-botů, a spolupracuje s ní přes 46 tisíc e-shopů.
Lidé, kteří si chtějí půjčit třeba na rekonstrukci kuchyně nebo koupi auta. A na druhé straně investoři z řad obyčejných lidí, kteří do jejich půjčky zainvestují a získají z ní výnos. Tyto dvě skupiny začala v roce 2014 propojovat platforma Zonky, stala se průkopníkem peer to peer půjček v Česku a vysloužila si mnohá ocenění. Doba mezitím pokročila a Zonky, které je dnes součástí Air Bank, už svými výhodnými online půjčkami pomohlo spolu s dalšími investory více než stům tisícům lidí, kterým už půjčilo zhruba 29 miliard korun.